Weekendje Kendwa

27 juli 2017 - Kendwa, Zanzibar, Tanzania

Zo, voor dit avontuur schrijf ik even een aparte blog. We hebben namelijk zoveel beleefd, dat het teveel werd om bij mn vorige verhaal te vertellen!

Afgelopen weekend ben ik samen met Mieke, Lore en Lisette, de andere vrijwilligers, naar Kendwa geweest. Even er tussen uit, wat super fijn was :). Fabi heeft een vriend die in Kendwa woont en waar wij het weekend mochten overnachten. Volgens Ellen leek zijn huisje op Villa Kakelbont, dus je snapt dat wij enorm benieuwd waren. Met de taxi reden we zaterdagmiddag naar het noorden van t eiland. Ik vond de heenreis al een hele belevenis, want naast Paje en Jambiani had ik nog niet zoveel van de natuur, de inwoners en hun woonplaatsen gezien. De taxichauffeur had en mega blitse auto mét tv schermpjes, waardoor wij de hele rit konden genieten van geweldige (kuch kuch) Afrikaanse hip hop. Aangekomen bij Kendwa werden we afgezet bij een heel leuk blauw huis, (ik zal nog wat foto's toevoegen van hoe het eruit zag!) alleen was de eigenaar nergens te vinden.. Uiteindelijk bleek hij even naar de winkel te zijn geweest en kwam hij even later het pad oprijden met zn auto. Even kennis gemaakt en wij gingen omkleden zodat we richting t strand konden gaan. OG (eigenlijk heette hij Ali, maar iedereen noemde hem OG) liep met ons mee om ons de weg naar het strand te laten zien. Dwars door het dorpje, langs de "speeltuin", bij het kraantje links en bij die ene heuvel naar beneden, kwamen we op het strand. OG had al verteld dat er een feestje zou zijn 's avonds en dat we dan in het donker wel terug konden over deze weg. Wij vroegen ons af of dat wel echt zou lukken, maar het wad wel veilig volgens hem. OG was schilder dus we werden eerst even langs zijn winkeltje geloodst (wat trouwens echt mega mega mega mooi was!) en toen konden we genieten van het prach-tig-e strand. Echt dit was paradijs, zooo mooi! Gewoon een plaatje wat je op Google tegenkomt als je zoekt op "bounty eiland". Dus wij natuurlijk even zonnen en toen wat gegeten tijdens zonsondergang. Wauw!!! We mochten met OG meerijden terug naar zijn huis. Helemaal met de auto, terwijl dit dus echt maar een kleine kilometer was haha. Nou ja, we hadden t wel voor mekaar! Ff onze strandspullen gedumpt, omgekleed en toen weer richting Kendwa Rocks, waar het feest ondertussen was begonnen. Er was een Afrikaanse band bezig en er werd op zn Afrikaans gedanst (behoorlijk veel heupen en billen haha, & hier heb ik een filmpje van speciaal voor diegene die zich nu aangesproken voelen ) Daarna zelf lekker gedanst en allemaal leuke mensen leren kennen.

De volgende dag moesten we er weer op tijd uit. Om half negen zouden we vertrekken met de zeilboot om te gaan snorkelen! OG zou ook meegaan met de boot, dus we zouden weer met zijn auto naar t strand om daar op te stappen. Maar toen wij om half negen beneden bij zijn deur stonden (wij sliepen namelijk boven), was de deur op slot en was alles nog donker. Dus wij roepen en kloppen, maar hele OG gaf geen geluid. Dus via via werd ie wakker gebeld. Hij op zn dooie gemakkie nog ontbijt voor ons halen,terwijl we echt snel weg moesten. Een uur later hadden we afgesproken met de rest van de groep, die in een dorp verderop verbleven, en waar wij nog heen moesten varen. Wij snel de chapatie (pannenkoek) naar binnen gewerkt en het andere broodje ( soort oliebol) meegenomen voor onderweg. Uiteindelijk zaten we op de boot. Veel te laat, maar dat was gelijk onze kennismaking met de Afrikaanse cultuur.. Het zeilen was super leuk! Een regenbuitje gehad onderweg, maar verder zon! Zo gaaf om alles te zien onder water! Allemaal prachtige vissen (zoals Dory van Finding Dory ) en Ik mocht rijst voeren en toen kwamen ze naar me toe gezwommen, echt heel mooi en leuk om te doen! Op de boot nog verse vis gegeten en ik vond het lekker ook! (Mn voornemen was ook om het te proeven allemaal en het beviel, dus vanaf nu kan ik ook aan de visgerechten ) Terug bij het dorp waar de groep zou worden afgezet, was het vloed, dus was het een hele tocht om veilig aan wal te komen. Mega golven, dus iedereen was zeiknat. Wij vaarden verder en kregen nog een privé cruise tijdens zonsondergang. Dat. Was. Echt. Prachtig; Niet. Normaal. Toen weer richting Kendwa waar we weer aan land zouden gaan. Daar werden we helemaal van de boot tot aan het strand (misschien net 2 meter en het water stond tot onze enkels) gedragen hahaha. Echt te grappig. Dus wij droog over! :)

Vervolgens met OG en zijn vrienden uit eten geweest en daarna richting Nungwi om te gaan stappen in Cocobella. Een grote zaal met misschien twee handen vol blanken en de rest was allemaal Afrikaanse. En wat kunnen zij dansen zeg! Daar kunnen de mannen in Nederland ng wat van leren haha! Zelfs in groepjes dansen ze allemaal tegelijk en hetzelfde. Heel gaaf om te zien! Omdat wij van Fabi dus danspasjes hadden geleerd, dachten we wel even te kunnen meedoen, maar dat viel vies tegen. We misten een paar pasjes en het zag er dus niet uit met ons erbij... Was een vroege ochtend geworden haha.

Volgende ochtend uitgeslapen en toen weer zonnen op t strand. Nog wat bekenden van de nacht ervoor gesproken en een beetje gereleaxed en 's middags werden we opgehaald. Afscheid genomen van OG, echt wat een held was deze man. En wat een avonturen hebben we met hem beleefd (teveel details om hier op te schrijven, maar vertel die nog graag een keer aan iedereen). Nog even een afscheidsfotootje met hem gemaakt (iedere dag droeg hij een shirt van Tu-pac en bling bling kettingen en zo'n transparante pilotenbril en net toen wij de foto wilden maken, had hij n shirt van Justin Bieber aan.. ..) en toen vertrokken naar Stone Town. Hier gingen we eten met de groep en daarna richting het project. Inmiddels was Laura (de vijfde vrijwilliger) ook aangekomen en ze had mijn foto camera mee! :) Dus post gelijk wat foto's bij mijn avonturen van afgelopen week.

Tot snel!

Liefs x Irene

1. Karlyn:
    27 juli 2017
    Echt op z'n Ireens geschreven, alsof je het live aan me verteld! Super leuk, kijk uit naar je volgende stukje. Geniet ervan x
  2. Miriam:
    30 juli 2017
    Hee Irene dat klinkt goed bij OG en ja die danspasjes moet je nog wel ff leren hoor. Veel plezier. X
  3. Astrid:
    11 augustus 2017
    Wat een leuk verhaal zeg daar bij die OG. Volgens mij ga jij in de toekomst nog een keer terug naar Zanzibar......