Tijd voor een update!

8 augustus 2017 - Paje, Zanzibar, Tanzania

Het is alweer 2 weken terug dat ik jullie op de hoogte heb gehouden van mn avonturen hier. Ik heb inmiddels alweer heel veel dingen meegemaakt wat ik graag met iedereen wil delen. Hoe ik de eerste week zo moest wennen en de dagen daardoor niet zo snel gingen, zo vliegt de tijd nu om! Nog maar 1 week hier op het project aan het werk en ik kan eigenlijk niet geloven dat het nu al bijna voorbij is...

Na het weekendje dat we naar Kendwa zijn geweest, was ik helemaal klaar voor mn tweede werkweek. Ik wis beter wat ik kon verwachten, wat er van mij werd verwacht, op welk gedrag ik moest letten bij de schoolkinderen en welke oefeningen ik moest doen met de fysio kids. Ik was wat meer gewend aan de manier van leven hier en kon ook tijdens het werk echt meer betekenen doordat ik wist hoe en wat. Omdat het de laatste week was dat de jongeren hier waren, organiseerden we op vrijdag een afscheidsfeestje. Met het thema 'onderwater wereld' hadden de kids de afgelopen weken allemaal activiteiten gedaan en knutselwerkjes gemaakt. Zo hingen er vissen in een aquarium, kwallen en schildpadden aan de muur. Ook hadden de fysio kids al lekker gezwommen en op de dag zelf deden ze allerlei water spelletjes. De ouders (veelal moeders, twee vaders, één broer en wat kleine zusjes) zaten in de hal en rond de middag ging de Afrikaanse muziek aan en gingen we met alle kindjes dansen en springen. Ik had die dag op de fysio groep gestaan en toen we klaar waren met de oefeningen, hebben we ook nog even met de rest van de groep mee gedanst. Super gezellig! Daarna kreeg iedereen eten. Pilau stond op het menu! Heerlijk tanzaniaans gerecht met rijst, aardappel, peper, kruidnagel, knoflook, garde mom en kaneel. Super leuk om te zien hoe iedereen hier eet: mannen en vrouwen van elkaar gescheiden, kinderen aten van een groot dienblad en deelde alles met elkaar en het was echt een gezellige boel. :)

's Avonds hadden wij een bbq. Met de hele groep en Scola (de kokkin) alles klaargemaakt en toen heerlijk gegeten van de kip en vis. Ik kom straks nog helemaal terug als visliefhebber! (er zat trouwens een heerlijke knoflooksaus bij en degene die mij goed kennen, weten dat ik daar geen nee tegen kan zeggen :p ), dus misschien was het daarom zo lekker haha.

Zaterdag zijn we met de groep naar Jozani Forest geweest. Lekker aapies kijken en langs de Mangrove. We liepen door het bos, op zoek naar de apen en toen we ze gevonden hadden bleven ze super releaxed zitten in de bomen, dus konden we daar even goed mee shooten. Daarna strandje gepakt in Paje. Heerlijk bijkomen! Het was mijn eerste keer dat ik op het strand van Paje was en het was zo anders dan in het noorden! Hier moest je wel een halve kilometer lopen voordat je echt kon zwemmen, zo ondiep was het! Ideaal voor kitesurfers, dus de zee zat vol kiters (noem je dat zo?).

Zondag ook weer heerlijk bij Paje gezeten, eerste cappuccino in dagen gedronken (bijna net zo lekker als die van thuis pap!) en 's avonds weer lekker uit eten geweest!

Maandagochtend moesten we vroeg ons bed uit, want we gingen met dolfijnen zwemmen! Nou dat was me het avontuurtje wel! Wekker om 5.30u en van 7.30u tot 9u gingen we de zee op. Samen met Laura, Lore, Mieke, Lisette en de jongen die de boot bestuurde vaarden we over de mega hoge golven naar een plek met nog tien andere boten. Daar zwommen dus de dolfijnen. Snel je duikbril op en flippers aan en als er een dolfijn naast je bootje zwom, moest je er als een malle uitspringen en vooral snel onder je kijken om een dolfijn te zien. Ik moest eerst even bijkomen van de enorme golven die ons kleine bootje had overleefd voordat ik het water in kon. En die diepe zee, zo donker, mét beesten (je weet niet wat er allemaal nog meer in de buurt is), dus ik vond het wel een beetje spannend. Uiteindelijk mijn angst overwonnen en de zee in gesprongen toen ze naast onze boot zwommen. En het was super!!! Heb de groep dolfijnen twee keer gezien. Een keer zwommen ze snel weg en die andere keer zwommen ze nog helemaal onder me door. Het was echt heel gaaf! Terug aan de kant met zn allen gegeten, chapattI (soort pannenkoek), gebakken ei en fruit. Vervolgens zijn we richting the Rock gereden en daar tegenover bij een hotel ontzettend lekker gechilld. Beetje zonnen, zwemmen, nog meer zonnen, rondje lopen, drankje, hapje, gezelligheid, schelpjes zoeken, genieten van t uitzicht. Zanzibar is zo onwijs mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liefs Irene

1. Miriam:
    9 augustus 2017
    Super leuk ireen om te lezen en mooie fotos erbij. Echt super blauw dat water. En dan samen met de dolfijnen.. wow. XX
  2. Astrid:
    11 augustus 2017
    Ja. die dolfijnen. Wat gaaf zeg! Wel stoer om in zo'n wilde zee te zwemmen. Je weet inderdaad maar nooit wat er nog meer in de buurt zwemt of op de loer ligt.......
    Dit weekend vertrek je naar Arusha voor de '5 big' safari. Geweldig hoor.