Thuis... sponsoring, safari en laatste dagen in Tanzania

3 september 2017 - Kendwa, Zanzibar, Tanzania

Zoals ik één van mn vorige blogs de naam "time flies when you're having fun" had gegeven, zo is het dus echt. Vanaf het moment dat ik op safari ben gegaan, zijn de dagen voorbij gevlogen. Een week geleden ben ik thuisgekomen van mijn prachtige reis en ik heb in de tussentijd niet eens mijn laatste reisverhalen met jullie gedeeld.. Vandaar hierbij nog mijn laatste blog!

Terug naar Arusha: dé plek van waaruit ik de safari heb gemaakt. Het was echt ge-wel-dig! Vooral Serengeti NP en de Ngorongoro crater zijn echt prachtig. De natuur, de dieren, de verschillende landschappen en zijn kleuren, het is zo ontzettend mooi. Ik kan niet ophouden met erover praten, foto's terugkijken en als ik er aan terugdenk, krijg ik een big smile op mn gezicht. Ik kan er ook wel een heel lang en leuk verhaal over typen met wat ik allemaal heb meegemaakt en gezien, maar ik denk dat het veel leuker is om het zelf een keer te gaan beleven!!! Alle vier de parken waren geweldig, maar vooral de Serengeti en de Crater zijn echt fantastisch en die raad ik iedereen ook enorm aan om ooit een keer naartoe te gaan! Voor degene die toch heel benieuwd zijn hoe het nou was, hier een kleine samenvatting: Met zn achten hebben we de safari tocht gedaan. Sali, onze kok, Tony de chauffeur en gids en nog vijf andere toeristen. Allemaal mannen, 1 wat oudere en de andere 4 waren jongens van mijn leeftijd, dus dat was heel toevallig en gezellig. Ik heb alle dieren van de Big 5 gespot: de Simba (leeuw), Mbogo (buffel), Chui (luipaard), Tembo (olifant) en de Faru (Neushoorn). Het is best bijzonder om ze allemaal te zien, want vooral de luipaard en de neushoorn verstoppen zich graag. 'S nachts sliepen we op een kampeerterrein middenin de parken en ik hoorde dan ook geregeld zebra's, nijlpaarden en hyena's langs mn hoofd lopen. Heel erg bijzonder! Ik heb ook super mooie foto's van de dieren, de lucht en alles wat ik daar gezien heb, dus die krijgen straks een mooi plekje aan de muur!

Thuis gekomen van de safari waren alle andere vrijwilligers in de lodge. Ze wilden chapati eten en film kijken, maar de chapati waren in de hele stad uitverkocht.. Dus toen hebben we de ingrediënten gekocht en zelf chapati gemaakt! Ofwel, we hebben heel goed toegekeken hoe barman Goodluck (ja, dat was echt zijn naam) en één van de bewakers van de lodge voor ons het eten maakte haha. Het zag er eigenlijk heel zwaar uit, maar dat houdt me niet tegen om het thuis ook een keer te maken. Maandag ben ik met Hanni (een Duitse vrijwilliger) naar de stad gegaan om onze kleren op te halen bij Mamma Suzy. Zij heeft mn bomberjack, tas en korte broek gemaakt en echt zo ontzettend mooi! Zo'n heel precies werkje wat ze echt knap gedaan heeft! Daarna kon ik met Hanni mee naar haar project: het Pipi house. Hier worden vrouwen opgevangen die in hun leven te maken hebben gehad met misbruik, geweld, zwangerschap (tienermoeders) of een andere slechte start in hun leven hebben gehad. De vrouwen en een aantal kinderen wonen daar nu en ze maken tassen die ze verkopen om de kosten voor de huur van het opvang huis laag te houden. Was heel erg leuk om een dagje mee te mogen naar haar project en te zien hoe het er daar aan toe gaat en wat de vrijwilligers daar allemaal voor taken hebben. Terug reden we weer met de Dala Dala naar de lodge. Wat een avontuur is dat zeg! Echt te mooi voor woorden! Een dala dala is een taxi busje lijkt een beetje op een Volkswagen busje waarin (ik heb geteld) zo'n 24 mensen zitten opgepropt. Echt hilarisch, want je wordt er echt in gepropt. Je kunt je niet meer bewegen als je erin zit en mensen nemen ook de gekste dingen mee, zoals 10 van die vierkante dozen opgestapeld waar 20 eieren in zitten, bankstellen die dan bovenop de bus worden vastgebonden, zakken rijst.. Eigenlijk ook heel normaal om dat te vervoeren in het openbaar vervoer, maar het is nogal gek om dat voorbij te zien rijden of ernaast te zitten hahaha.

Dinsdag moest ik helaas alweer terug naar Zanzibar. Aangekomen op t vliegveld kreeg ik een vlucht eerder aangeboden, dat gaat daar allemaal zo makkelijk, en landde ik dus een uurtje eerder. Ik heb even een rondje gelopen en voor de eerste keer alleen gegeten bij een restaurant waar ik super mooi de zonsondergang kon zien. De volgende dag wilde ik nog graag de Darijani markt (vis-, vlees- en kruidenmarkt) en de Slavenmarkt bezoeken. Daar heb ik dan ook even een kijkje genomen en leerde ik iemand kennen die me vervolgens de hele stad liet zien. Alle zigzagweggetjes en steegjes ben ik wel doorgelopen. 's Avonds gegeten bij de Forodhani gardens (soort foodmarket) en de volgende dag alweer naar huis...

Ik had daar echt dubbele gevoelens over.. aan de ene kant wilde ik iedereen weer heel graag zien en al mijn avonturen vertellen, maar aan de andere kant wilde ik niet weg uit het mooie Tanzania! De mensen, de cultuur, het weer, het eten, de natuur, de gastvrijheid, alles is daar zo mooi en zo releaxed. Ik ben echt verliefd geworden op het land en wil dan ook snel weer terug naar het bijzondere Afrika!

--SPONSORING--

Zoals bijna iedereen wel weet, heb ik voor mijn vertrek cupcakes en vruchtengebakjes verkocht. Met hulp van mijn werk, mijn vriendinnen, familie en alle mensen uit de buurt die het project een warm hart toe willen dragen, heb ik een ontzettend mooi bedrag opgehaald! Ik heb op het project gekeken waar behoefte aan was en op welke manier wij samen een steentje konden bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen. Na wat overleg met de projectleidster heb ik ervoor gekozen om...

.. drie kinderen te sponsoren zodat zij naar school kunnen en fysiotherapie kunnen krijgen. Dit zijn Maisda, Abanur en Samiri (en dat zijn zulke schatjes!!)

.. materiaal aan te schaffen die gebruikt kan worden bij de fysiotherapie.

Verder is er nog een deel van het bedrag over waarvoor op dit moment nog geen bestemming gevonden is. Ik vind het belangrijk dat ook dit gebruikt wordt voor de ontwikkeling van de kinderen op het project. Daarom houd ik contact met de projectleidster en samen zijn we op zoek naar een juiste invulling van het overige deel. En ik weet zeker dat hier ook zo snel mogelijk een prachtige bestemming voor wordt gevonden!

Ik wil iedereen via deze weg nogmaals bedanken voor jullie bijdrage, steun, hulp en enthousiasme tijdens de voorbereidingen en tijdens mijn reis!! Daardoor voelde ik me erg gesteund in mijn weg naar het project :D

-----

Ik heb echt een ongelofelijk mooie tijd gehad in Tanzania. Mijn droomreis! Ik vind het onwijs gaaf dat ik de stap heb gezet om daar naartoe te gaan. Ondanks dat het af en toe ook wel moeilijk was, ben ik blij dat ik heb doorgezet, mezelf ben gebleven en mijn hart heb gevolgd. Het was fantastisch en ik wil ook snel weer terug naar dit prachtige land! En nu weer op naar het studentenleventje :P